KORINOIKAISU

Auton korinoikaisun hoidat helposti Järvenpäässä I-H Autovahingolla.

Vaurion voimaa on vaikea ennalta ehkäistä, jos se sattuu. Myös korin varsinainen perusrakenne saattaa vääntyä, jolloin tulee kyseeseen korinoikaisupenkin käyttö. Hienosta nimestään huolimatta Autorobot ei tee itsekseen mitään, vaan on välttämätön työkalu.

Teräs ei taivuttuaan pelkästään vetämällä oikene lakanan tapaan, vaan tarvitsee osaavan tekijän vasartamaan vedon yhteydessä taivekohtia. Tällöin muoto saadaan palautettua ja asialliseksi. Laitteissa on kyllä voimaa, mutta tärkein on tietää minne vedetään ja milloin mittapiste on arvoissaan.

Siinä se tekijän kokemus ja alustarakenteen mittoihin saattaminen mittalaitetta käyttäen, tulee äärettömän tärkeäksi, esimerkiksi etuakselistossa, varsinkin, jos etuaisa joudutaan oikomaan tai vaihtamaan. Virheelliseen asentoon hitsattua koria ei lupaus takuutyöstä enää pelasta. Korroosionesto liitettävien osien välistä jää usein puutteelliseksi vain helpottaakseen hitsausta. Siihen käytettävä sinkkispray kun tuppaa räiskymään, ollen kuitenkin verraton korroosionesto. Lopullisen suojan antaa käyttämämme Dinitrol ruiskutettuna koteloissa sekä alustassa.

Maalauspalvelu

Peltikorjauksen yhteydessä auton maalaaminen kokonaan tai osittain tulee usein ajankohtaiseksi. Lopullisen silauksen korikorjaukselle antaa laadukkaasti suoritettu maalaus. joka onkin tärkeä vaihe ei ainoastaan sävyn, vaan myös sen antaman korroosionsuojan takia. Tämän vuoksi maalaamokumppanimme onkin koostunut huippuammattilaisista: toimimme yhteistyössä Laaksonen Oy -automaalaamon kanssa.

Mondeon paluu liikenteeseen

Eteen tuli hieman tavanomaista haasteellisempi vauriokorjaus: pahasti vaurioitunut Ford Mondeo, joka löytyi lunastettuna AVK:lta. Tähän projektiin liittyvät lähes kaikki mahdolliset vauriokorjaukseen liittyvät haasteet, joista saa käsityksen allaolevasta kuvasarjastamme. Kuvasarja toimii samalla myös näyttönä osaamisestamme!

Aloituksessa tärkein oli saada käsitys siitä, mihin asti kuvissakin näkyvät vääntymät ulottuivat. Tämän jälkeen seurasi auton kiinnitys korinoikaisupenkkiin, jonka jälkeen oli mahdollista aloittaa vetotyö. Tässä alkoi selvitä se, kuinka pitkälle osia pitää vaihtaa. Myös tehtaan ohjeet katkaisu- sekä liitäntätavasta selvitettiin.

Vetotyön edistyessä seurattiin Autorobotin mittakortin avulla mittauspisteiden saamista arvoihin täsmääviksi. Haasteellisinta oli auton katon sortuminen alas sekä oikean runkoaisan nousu akseliston kohdalta ylös. Mittatarkkuus onkin alustan kohdalla tärkeää, sillä muiden ympärille tulevien osien, esimerkiksi takapuskurin, "istuvuus" ei muutoin luonnistu saati takaluukun tiiviys ja lukittuminen onnistu. Kasettityyppinen puskurinmuovi ei anna anteeksi yhtään, eli säätövaraa ei ole. Lisäksi oli huolehdittava liitettävien osien korroosionsuojauksesta ennen liittämistä. Peltisaumojen väliin ei saanut jäädä yhtään kirkkaalle pellille hiottua kohtaa, sillä muutoin kondensaatio sekä roiskevesi alkavat välittömästi tehdä tuhojaan. Lopuksi suoritettiin alustansuojaus Dinitrol-merkkisillä vahapohjaisilla suoja-aineilla, niin taatusti kestää!